هنبتدي نجرب طرق جديدة نستخدمها مع ولادنا في المذاكرة.
محتاجين دايماً نفكر بره الصندوق ونشوف إيه الطرق اللي لو ذاكرنا بيها نخلي المعلومة تثبت أكتر.
وعشان كلامنا يبقى عملي هنعرض تجربة
الصورة اللي قدامكوا 
مشاركة من أحد الأمهات كان ابنها بيدرس الجهاز الهضمي فقرروا يلعبوا مع بعض ويرسموا رسمة للجهاز الهضمي باستخدام الصلصال.
وبدأوا يشكلوا كل عضو ويلزقوه زي ما أنتوا شايفين
تفتكروا لما نقول للطفل """تقع الأمعاء الدقيقة مش عارف فين
وتنتهي بإيه والكبد والمرارة مكانهم فين"" وكل الكلام ده كده
أسهل؟
ولا لما يعمل بإيده حاجة زي المجسم ده ؟
أي معلومة هتثبت اسرع؟
يلا اللي عمل تجربة زي دي أو أي حاجة عملي مع أولاده يصورهالنا ويبعت لنا
.
واللي عنده طريقة جديدة بيستخدمها مع أولاده في المذاكرة يشاركنا بيها.
مين متابعناا وعايز أفكار تانية المرة الجاية؟
