JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
الصفحة الرئيسية

افكار لعيد الحب اعدادى وثانوى ( وسائل ايضاح- العاب - شخصيات كتابيه - انشطة - تطبيق )

خط المقالة

 


افكار لعيد الحب لاعدادى وثانوى




أفكار جذابة لدرس عيد الحب 


👓 وسيلة إيضاح: «نظارة الحب»

الفكرة الأساسية

إحنا بنشوف الناس والمواقف يا إمّا بعيوننا…

يا إمّا بعيون المسيح.

🔹 الطريقة (بسيطة وجذابة)

جيبي نظارة عادية

قولي: لما ألبس النظارة دي، مش بغيّر شكلي لكن بغيّر نظرتي.

🔹 أسئلة تمهيدية


إيه أول إحساس بيطلع لما حد يضايقك؟

هل دايمًا بنشوف غلط الناس قبل وجعهم؟

هل الحب يغيّر نظرتنا للموقف؟


🔹 مواقف نناقشها بالنظارة


الموقف 1️⃣


واحد صاحبك قال عليك كلام وحش ورا ضهرك

من غير نظارة الحب:

غضب – ردّ الإساءة – قطع العلاقة

بنظارة الحب: أفهم ليه عمل كده

أواجه بهدوء - أغفر

سؤال: إيه الفرق بين القوة والضعف هنا؟


الموقف 2️⃣


حد دايمًا عصبي ومش محبوب في الفصل

من غير النظارة: نتجنبه .. نحكم عليه

بنظارة الحب:  ممكن يكون مجروح ..محتاج حد يسمعه


الموقف 3️⃣


حد غلط غلطة كبيرة

من غير النظارة: إدانة.. كلام ورا ضهره

بنظارة الحب:  صلاة.. مساعدة على التوبة ..تشجيع


📖 الشخصية الكتابية  


المرأة الخاطئة 

الناس: شايفين خطية

المسيح: شايف إنسانة .. مجروحة.. محتاجة خلاص

سؤال قوي: لو المسيح لبس نظارتك… هيشوف الناس إزاي؟


📖 شخصية كمان (اختياري)


الابن الضال – الأب المحب


الهدف: محبة الغفران والقبول

الأب حب قبل الاعتذار و استقبل ابنه بدون شروط

نقاشهل بنحب الناس وهم غلطانين؟


السامري الصالح


الهدف: محبة بالفعل مش بالكلام

شاف و وقف. و ساعد و ضحّى بوقته وفلوسه



داود ويوناثان


الهدف: حب صداقة نقي وأمين و محبة بلا غيرة و تضحية و أمانة

نقاش مهم

إزاي أميّز الصداقة الحقيقية من العلاقات المؤذية؟


بطرس بعد الإنكار


الهدف: حب يقبل الساقط ويعيده

المسيح ماوبّخش لكن سأله: "أتحبني؟"

رسالةربنا مش بيحبك أقل لما تغلط


بطرس بعد الإنكار

الناس: خائن

المسيح: تلميذ محتاج ترميم

“أتحبني؟” مش: “إنت عملت إيه؟”


🔹 آيات قصيرة مناسبة

“الإنسان ينظر إلى العينين أما الرب فينظر إلى القلب” (1 صم 16:7)

“كما أحببتكم أنا تحبون أنتم أيضًا” (يو 13:34)



1️⃣ الحب الحقيقي = الله مصدره


الآيات: 1 يو 4:7–8 – "الله محبة"

الهدف: فهم أن كل حب حقيقي ينبع من الله وليس مجرد شعور أو هدايا.

نشاط:

اطلب من المخدومين كتابة أو مناقشة:

“أوقات حسيت فيها بمحبة الله في حياتك اليومية؟”

يمكن عمل لوحة كبيرة: كل مخدوم يلصق ورقة صغيرة فيها موقف حس فيه بمحبة الله.


2️⃣ حب بلا حدود = مثال المسيح


الآيات: يو 15:12–13 – "ليس لأحد حب أعظم من هذا أن يبذل نفسه لأجل أحبائه"

الهدف: إدراك أن الحب الحقيقي بيتطلب تضحية وعطاء بدون انتظار مقابل.

نشاطمناقشة مفتوحة:

“هل سبق أن ضحيت بشيء عشان بتحب حد؟”

كتابة موقف شخصي أو قصة قصيرة عن التضحية بالحب.




3️⃣ حب الآخرين = فعل وإيمان


الآية: غلاطية 5:13 – "أحبوا بعضكم بعضًا بالمحبة الفعلية"


الهدف: تحفيز الطلاب على ترجمة حبهم لإيمان لأفعال حقيقية.

نشاط: زيارة مريض، مساعدة زميل، تشجيع شخص حزين.

طلب كتابة قائمة صغيرة بـ 3 أشياء ممكن يعملوها في الأسبوع القادم تعكس الحب الحقيقي ومتابعتها .


4️⃣ حب الأصدقاء والعائلة بروح المسيح


الهدف: فهم أن الحب المسيحي يشمل كل علاقاتنا، مش بس الحب الرومانسي.

نشاطنقاش كيف نقدر نحب أخواتنا وأصدقائنا بطريقة تعكس محبة الله؟

 كتابة رسالة قصيرة لشخص مهم في حياتهم، تعبر عن حبهم وشكرهم.


5️⃣ الحب الذاتي الروحي


الآية: متى 22:39 – "أحبب قريبك كنفسك"

الهدف: الربط بين حب النفس بطريقة صحية وحب الآخرين.

نشاط: اطلب من كل مخدوم كتابة: "حاجة أحبها في نفسي" و"حاجة أقدر أطورها عشان أحب الآخرين أفضل".


6️⃣ تحدي الحب الروحي للأسبوع


هدف عملي: تحويل الحب لممارسة يومية روحية.

أمثلة للتحديصلاة لشخص مضايقهم أو محتاج مساعدة

التسامح مع شخص أذى لهم او عمل صغير يظهر محبة بدون مقابل

نقاش الأسبوع التالي: مشاركة التجارب والتعلم من مواقف بعضهم البعض.



ألعاب روحية لعيد الحب


1️⃣ لعبة «الحب الحقيقي ولا المزيف؟»


الهدف: يميّزوا بين الحب الحقيقي وحب المظاهر

الطريقةحضّري كروت مكتوب فيها مواقف، زي:

واحد سامح صاحبه رغم إنه وجّعه

واحد جاب هدية غالية بس بيجرح بالكلام

حد وقف جنب صاحبه وقت ضيق

حد بيحب لمصلحته بس

كل فريق يقول: 👉 حب حقيقي ولا مزيف؟ وليه؟

الرسالة الروحية:

الحب أفعال مش مظاهر (1 يو 3:18)


2️⃣ لعبة «هتعمل إيه لو بتحب؟»


الهدف: تحويل الحب لتصرف عملي

الطريقةاقسّميهم مجموعات و ادي لكل مجموعة موقف:

صاحبك خانك ... حد بيتريق عليك..حد محتاج دعم نفسي

كل مجموعة تجاوب: 👉

 لو بتحب بمحبة المسيح، هتتصرف إزاي؟

الآية:

“كما أحببتكم أنا تحبون أنتم أيضًا” (يو 13:34)


3️⃣ لعبة «رسالة من غير اسم»


الهدف: نشر المحبة بدون انتظار مقابل

الطريقةكل واحد يكتب رسالة تشجيع أو محبة

الرسائل تتجمع وتتوزع عشوائيًا

ممنوع كتابة الاسم 😉

الرسالة الروحية:

المحبة لا تطلب ما لنفسها (1 كو 13)


4️⃣ لعبة «الصليب والحب»


الهدف: ربط الحب بالتضحية

الطريقةاعرضي صورة صليب

اسألي:

إيه أكتر حاجة المسيح ضحّى بيها؟

إيه تضحية بسيطة أقدر أعملها عشان أحب؟

كل واحد يكتب تضحية صغيرة يقدر يعملها الأسبوع ده

الآية:

“ليس لأحد حب أعظم من هذا” (يو 15:13)


5️⃣  لعبة «تحدي الحب للأسبوع»


الهدف: تطبيق عملي بعد الدرس

الطريقةكل واحد يختار كارت:

سامح حد. .. صلّي لحد .. شجّع شخص

ساعد حد من غير ما يعرف

الأسبوع اللي بعده يحكوا حصل إيه


6️⃣ ميزان الحب


الهدف: الحب مش شعور بس

الوسيلةميزان أو رسم ميزان

كفة فيها:  كلام ... هدايا

كفة فيها: تضحية .. غفران.. خدمة

الرسالة:

الحب الحقيقي تقيل… مش خفيف


الاسمبريد إلكترونيرسالة