JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
الصفحة الرئيسية

العاب داخل الفصل لاهداف قصة يونان من حضانة ل ثانوى

خط المقالة

 


ألعاب داخل الفصل




🎯 أهداف القصة (للتذكير) ابتدائي 

طاعة الله

ربنا بيحب كل الناس

التوبة بتغير القلب

ربنا رحيم وبيسامح

الهروب من ربنا مش حل



🎲 اللعبة 1: «اهرب ولا أطيع؟»


👶 السن: 4–9 سنوات

🎯 الهدف: طاعة الله

الأدوات:

كروت ملونة او مكانين في الفصل:

ركن مكتوب عليه «أطيع ربنا»

ركن مكتوب عليه «أهرب»

الطريقة:

طفلة تسحب كارت و تقري الموقف بصوت واضح:

«ماما قالتلي صلّي»

«صاحبي محتاج مساعدة»

الطفل يروح للركن الصح

لو اختار غلط:

بابتسامة: «طب لو كنت يونان… كان ربنا هيعمل إيه؟»


📌 الربط بالقصة:

«يونان اختار الهروب… بس ربنا فضل وراه لأنه بيحبه»




🎲 اللعبة 2: «السفينة والعاصفة»

ابتدائي 

🎯 الهدف: الهروب من ربنا يجيب تعب


الأدوات:

كرسي أو طاولة = سفينة

موسيقى أو تصفيق


الطريقة:


الأطفال حوالين السفينة لما تقولي: «يونان هرب»

👉 الأطفال يعملوا:

تصفيق سريع و صوت هوا

لما تقولي: «يونان صلى واعترف»

👉 يسكتوا فجأة


📌 الشرح البسيط:

«لما نغلط ونكابر، قلبنا يتعب

لما نصلي، ربنا يهدي العاصفة»




🎲 اللعبة 3: «بطن الحوت»


🎯 الهدف: ربنا بيدينا فرصة توبة


الأدوات:

قماش غامق / كراسي دايرة

كارت مكتوب عليه صلاة قصيرة


الطريقة:

طفل يدخل «بطن الحوت»

يقول:

«يا رب سامحني» «يا رب هسمع كلامك»

الأطفال برا يقولوا:

«ربنا رحيم» ❤️ الطفل يطلع وسط تصفيق


📌 رسالة:

«مهما غلطنا، ربنا مستنينا نرجع»


🎲 اللعبة 4: «نينوى تتوب»


🎯 الهدف: التوبة بتغيّر القلب


الأدوات:

وجوه ورق حزينة 🙂 + ألوان

الطريقة:

وزعي الوجوه و كل طفل يقول عمل كويس:

«أسمع كلام بابا»  «أحب إخواتي»

يلوّن الوش فرحان 😊


📌 الربط:

«أهل نينوى تابوا، وربنا فرح بيهم»



ثالثًا: تثبيت القصة 

لعبة «صح ولا غلط»

يونان سمع الكلام من الأول ❌

ربنا سامح نينوى ✅

ربنا بيحب ناس معينة بس ❌

ربنا بيدي فرصة توبة ✅

الأطفال:

يقفوا = صح او يقعدوا = غلط



🎯 أهداف تناسب الكبار

الهروب الداخلي مش دايمًا هروب جسدي

طاعة ربنا حتى لما مش فاهم

التوبة مش ضعف

ربنا رحيم أكتر مما نتخيل

الغضب من رحمة ربنا (يونان 4)



🎲 ألعاب وأنشطة للكبار


1️⃣ لعبة «قرارك إيه؟»


🎯 الهدف: مواجهة النفس


الطريقة:

اقسمي الفصل مجموعات صغيرة

كل مجموعة تاخد موقف:

أمثلة مواقف:

ربنا طالب منك تسامح شخص وجعك

تخدم ناس مش بتحبهم

تعترف بغلط قدّام حد

الأسئلة:

هتعمل إيه؟ هتهرب ولا تواجه؟ إيه اللي يمنعك؟


📌 الربط:

يونان هرب لأنه مش قادر يقبل رحمة ربنا لنينوى



2️⃣ لعبة «محكمة يونان» ⚖️


🎯 الهدف: فهم مشاعر يونان


الأدوار:

يونان (يدافع عن نفسه)

الادّعاء

الدفاع

القاضي

شهود (البحّارة / أهل نينوى)

السؤال الأساسي:

هل يونان غلط؟ ولا كان إنسان زيّنا؟

📌 رسالة:

ربنا مش بس بيحاسب، لكنه بيعلّم ويغيّر القلب



3️⃣ لعبة «الرحمة والعدل» ⚖️❤️


🎯 الهدف: فهم قلب ربنا


الطريقة:

خط مستقيم في الفصل

طرف = عدل

طرف = رحمة

اقري جمل:

«شخص تاب بعد ما أذى ناس كتير»

«حد خان ثقتي»

الطالب يقف في المكان اللي شايفه صح

بعدها مناقشة قصيرة

📌 الربط:

يونان كان واقف ناحية العدل

ربنا كشفله عمق الرحمة


4️⃣ لعبة «رسالة من بطن الحوت» 🐋


🎯 الهدف: صلاة وتوبة حقيقية


الطريقة:

ورق وأقلام

كل واحد يكتب رسالة:

أنا هربت من إيه؟

محتاج أرجع في إيه؟

مش مطلوب يشارك

📌 رسالة:

يونان تغيّر في الظلمة قبل ما يطلع للنور


5️⃣ لعبة «مشهد صامت» 🎭


🎯 الهدف: قراءة ما بين السطور


الطريقة:

مجموعات تمثّل مشهد:

يونان تحت الشجرة

غضب يونان من رحمة ربنا

بدون كلام

باقي الفصل يفسّر المشاعر


📌 الربط:

أخطر هروب… الهروب بالقلب



6️⃣ لعبة «مين شبه يونان؟»


🎯 الهدف: إسقاط شخصي


الطريقة:

جمل تُقرأ:

أطيع لما أكون مقتنع

أزعل لما ربنا يبارك غيري

اللي حاسس الجملة بتمثّله يقف


📌 تنبيه:

من غير إحراج أو تعليق على حد او ممكن بينه وبين نفسه 


7️⃣ لعبة «نهاية مفتوحة»


🎯 الهدف: تفكير روحي عميق


السؤال:

لو قصة يونان لها إصحاح خامس… هيكون إيه؟

كل مجموعة تكتب نهاية

مشاركة الأفكار


📌 رسالة:

القصة مفتوحة… لأن القصة بتاعتنا لسه مكملة



❤️ ختام للكبار

سؤال هادي:

“أنا واقف فين من ربنا دلوقتي؟”


الاسمبريد إلكترونيرسالة