اسابيع كيهك
.. كيهك يعني إيه؟ (مقدمة)
ممكن في أول أسبوع تقول لهم كلام بسيط زي ده:
> شهر كيهك في الكنيسة القبطية هو شهر التسبيح .
طول الشهر ده الكنيسة بتستعد لميلاد المسيح.
نركّز فيه على:
١ . وعود ربنا قبل الميلاد.
٢ . دور العدرا مريم.
٣. يوحنا المعمدان.
٤. وبعدين الميلاد نفسه.
الفكرة: تحسسهم إن كيهك مش بس شهر في التقويم، ده رحلة استعداد لقلبنا قبل ما يتولد المسيح في المزود.
..تقسيمة أسابيع كيهك روحيًا (مش ليتورجيًا بالتفصيل)
1. الأسبوع الأول: الوعود والنبوات عن الميلاد.
2. الأسبوع الثاني: بشارة زكريا ويوحنا المعمدان.
3. الأسبوع الثالث: بشارة العدرا مريم وتجسد الكلمة.
4. الأسبوع الرابع: الأحداث القريبة جدًا من الميلاد (زيارة مريم لأليصابات، تعظيم العدرا… تمهيد للميلاد).
ممكن تقدّمهم للمخدومين كأنكم ماشيين في رحلة ٤ محطات لحد ما توصلوا لعيد الميلاد 🎄
* برنامج مقترح لكل أسبوع (عملي)
🕯️ الأسبوع الأول: "ربنا وعد"
الفكرة الأساسية:
ربنا من العهد القديم وهو واعد إنه هيبعت مخلّص، وربنا ما بينساش وعده.
نص كتابي مقترح تشرحه لهم:
نبوات عن المسيح
"هُوَذَا الْعَذْرَاءُ تَحْبَلُ وَتَلِدُ ابْنًا" (إش ٧: ١٤).
"الشَّعْبُ السَّالِكُ فِي الظُّلْمَةِ أَبْصَرَ نُورًا عَظِيمًا" (إش ٩: ٢).
الطريقة:
احكي لهم إن من بدري قوي، ربنا كان بيطمن شعبه: "ما تخافوش، في نور جاي".
اربطها بحياتهم: فيه حاجات بنصلي لها وبنحس إنها اتأخرت… لكن ربنا ما بينساش.
تجربة : “الضلمة والنور”
الفكرة: ربنا وعد بنور جاي… ووعده بيتحقق
الأدوات:
كرتونة أو ركن صغير في الفصل نقدر نعمله “ضلمة” شوية.
مصباح صغير (كشاف موبايل ينفع).
ورقة سوداء مكتوب عليها: “العالم في ظلمة”.
ورقة بيضاء مكتوب عليها: “وعد ربنا بالنور”
(مثل: “الشعب السالك في الظلمة أبصر نورًا عظيمًا” أو بس كلمة “نور” لو الأطفال صغيرين).
الخطوات:
1. ابدا بالضلمة:
اطفي النور (لو ينفع) أو على الأقل خفّفيه، وخلي الأولاد يقربوا من الركن المظلم.
ارفعي الورقة السوداء المكتوب عليها “العالم في ظلمة”.
اسألي:
تحبوا تعيشوا في ضلمة طول الوقت؟
بتحسوا بإيه لو النور قطع بالليل في البيت؟
2. قدّمي الوعد:
قولي لهم:
من زمان قوي، قبل ما يسوع يتولد، كان في ناس عايشة في خطية وضعف… كأن العالم في ضلمة.
لكن ربنا وعدهم إن في نور عظيم جاي.
طلّعي الورقة البيضاء “وعد ربنا بالنور” بس لسه من غير ما تنوّري الكشاف.
اسألي: نصدق إن في نور جاي حتى لو لسه مش شايفينه؟
3. تحقيق الوعد:
جهّزي الكشاف وغطّيه بإيدك أو بورق بسيط.
قولي:
ربنا ما بينساش وعده أبدًا… وفي ملء الزمان، النور جه.
شغّلي الكشاف فجأة ووجّهي النور على الورقة البيضاء، وعلّقيها على الحائط.
في اللحظة دي ممكن تشغّلي ترنيمة قصيرة عن النور/الميلاد لو متاحة.
4. ارجعي تنوري الفصل:
واتكلمي و النور شغال:
زي ما النور غيّر الجو حوالينا، يسوع لما جه للعالم غيّر كل حاجة.
ربنا وعد، واستنى الناس سنين طويلة، لكن في الآخر وفّى بوعده.
النقطة الروحية البسيطة:
أوقات بنبقى في ضلمة مشاكل أو خوف أو حيرة.
حتى لو مش شايفين الحل، نتمسك بوعد ربنا إن في نور جاي.
زي ما ماينفعش الضلمة تهزم النور، برضه الشر ما يقدرش يهزم محبة ربنا.
تطبيق عملي للأطفال:
اسأليهم:
إيه الحتة اللي حاسس إنها “ضلمة” في حياتك (خوف من امتحان، مشكلة في البيت… إلخ)؟
اكتبي لكل واحد آية قصيرة عن النور أو الوعد على ورقة صغيرة، يقولها في الصلاة بالليل (مثلاً:
“الرّب نوري وخلاصي” أو “لا تخف لأني معك”).
نشاط/لعبة:
لعبة "الوعد":
ادي لكل طفل ورقة يكتب عليها:
"وعد ربنا ليا" (آية أو فكرة صغيرة).
"وعد أنا هاعمله مع ربنا" (مثلاً هصلي كل يوم / هحضر القداس في كيهك).
نظمهم على لوحة في الفصل كإنها "لوحة وعود كيهك".
آية حفظ :
"أَمِينٌ هُوَ الَّذِي يَعِدُ" (١ تس ٥: ٢٤)
🕊️ الأسبوع الثاني: "يوحنا يجهّز الطريق"
الفكرة الأساسية: يوحنا المعمدان جه يجهّز الناس للمسيح:
"توبوا لأنه قد اقترب ملكوت السماوات".
نص كتابي:
بشارة زكريا بولادة يوحنا (لوقا ١: ٥–٢٣، ٥٧–٦٦).
تركّز على إن الطفل ده هيبقى "عظيم قدام الرب" وهيجهّز القلوب.
التجربة: “الطريق المتكسّر والطريق النضيف”
الفكرة: لازم أنضّف الطريق في قلبي
الأدوات:
لوح كرتون أو ترابيزة صغيرة.
شريط لاصق لتقسيم الطريق لنصين.
شوية حجارة صغيرة/مكعبات/أقلام.
لعبة صغيرة (عربية/شخصية بلاستيك تمثّل “يسوع”).
الخطوات:
1. ارسم طريقين جنب بعض على الكرتون:
طريق مليان حجارة وعوائق.
طريق تاني تحاولي تخليه نضيف.
2. حطي اللعبة في بداية الطريقين.
3. خلي طفل يحاول يمشي اللعبة في الطريق المليان عوائق (هتبقى صعبة وتوقع).
4. بعدين شيل العوائق من الطريق قدامهم، وجربي تمشي اللعبة تاني بسهولة.
الشرح:
العوائق دي تمثل الخطايا والعادات الوحشة.
يوحنا المعمدان كان بيقول للناس: توبوا… جهّزوا الطريق.
لما نسيب الخطية في قلبنا، المسيح “يصعب” يمشي في الطريق؛ لما نتوب، الطريق يبقى نضيف.
تطبيق:
اسأله: إيه “الحجارة” اللي محتاجة تتشال من قلبي؟
يكتبوا كل واحد خطية أو عادة وحشة على ورقة، وبعد دقيقة يمزّقوها ويرموها في سلة: علامة إنهم عايزين ربنا يشيلها.
نقطة روحية للمخدومين:
زي ما الطريق بيتنضف قبل ما يعدي فيه ملك كبير، قلبنا لازم يتنضف بالتوبة قبل ما ييجي المسيح.
كيهك شهر تنضيف القلب مش بس الزينة برة.
نشاط:
ارسم قلب كبير على ورق كرتون.
اسألهم: إيه الحاجات اللي توسّخ القلب (كذب، شتيمة، عناد…)، واكتبها في القلب.
بعدين امسحها أو غطيها بورق أبيض مكتوب عليه: توبة، اعتراف، صلاة، محبة.
الفكرة توصل إن ربنا يقدر يجدّد القلب.
آية حفظ:
"هَيِّئُوا طَرِيقَ الرَّبِّ" (لو ٣: ٤)
🌹 الأسبوع الثالث: "العدرا تقول: نعم"
الفكرة الأساسية: العدرا مريم نموذج للطاعة والتواضع: قالت "ليكن لي كقولك".
نص كتابي:
بشارة الملاك جبرائيل للعدرا (لوقا ١: ٢٦–٣٨).
التجربة: “زرّار الطاعة”
الفكرة: الفرق بين “نعم” و “لأ” لربنا
الأدوات:
ورقتين دائرتين كبار كأنهم زرارين.
على واحدة اكتبي “YES / نعم” باللون الأخضر.
على الثانية “NO / لأ” باللون الأحمر.
شريط لاصق للصقهم على الأرض أو الحائط.
الخطوات:
1. ثبّت الزرارين على الأرض بعيدين في الجانبين.
2. نقول مواقف سريعة، والأولاد يجروا يقفوا عند “نعم” أو “لأ” حسب الصح.
أمثلة مواقف:
ربنا بيقول لي: صلّي قبل ما تنام → يقفوا عند “نعم”.
ربنا بيقول لي: اشتم اللي بيضايقك → “لأ”.
ماما بتقول: اقفل الموبايل دلوقتي وتعالِ ذاكر → ربنا عايزني أقول “نعم” ولا “لأ”؟
الشرح وربطه بالعدرا:
العدرا لما الملاك كلمها ما قالتش: “صعب، مش عايزة”، قالت:
"هُوَذَا أَنَا أَمَةُ الرَّبِّ، لِيَكُنْ لِي كَقَوْلِكَ".
هي اختارت دايمًا زرار “نعم” لربنا حتى لو الموضوع مش مفهوم بالكامل.
تطبيق: كل طفل يختار موقف واحد في حياته هذا الأسبوع هيقول فيه "نعم" لربنا (طاعة معينة) ويشارك بيه لو حابب.
رسالة للمخدومين:
العدرا كانت شابة بسيطة، لكن قلبها نضيف ومتواضع، ربنا اختارها.
مهمّة نسأل: لو ربنا طلب مني حاجة، هل أقول "ليكن لي كقولك" ولا أعند؟
نشاط:
خلي كل واحد يكتب/يقول جملة "ليكن لي كقولك" ويتخيل موقف في حياته يطبّقها فيه (طاعة الأهل، طاعة ربنا في وصية معينة).
ممكن يعملوا تاج صغير ورقي مكتوب عليه "ابن/بنت للرب بالطاعة" ويلبسوه (خصوصًا ابتدائي).
آية حفظ:
"هُوَذَا أَنَا أَمَةُ الرَّبِّ" (لو ١: ٣٨)
🎶 الأسبوع الرابع: "قلبي بيعظّم الرب"
الفكرة الأساسية: العدرا تفرح بالمسيح في بطنها وتقول:
"تعظم نفسي الرب وتبتهج روحي بالله مخلّصي".
نص كتابي:
زيارة مريم لأليصابات وتسبيحة العدرا (لوقا ١: ٣٩–٥٦).
التجربة: “الكوب الفاضي والكوب المليان”
الفكرة: لما ربنا يسكن في قلبي… أفرح وأسبّح
الأدوات:
كوبين شفّافين.
ماء.
ورق لاصق تكتبي عليه:
كوب ١: “قلب بدون تسبيح”.
كوب ٢: “قلب مليان بتسبيح ربنا”.
(اختياري) شوية جليتر/ألوان طعام.
الخطوات:
1. املئ الكوب الأول بنص ماء عادي، وقولي: ده قلب مش بيشكر ربنا، دايمًا شايف النقص.
2. اسأل: لو وقعت فيه مشكلة صغيرة؟ صديقتي زعلتني، امتحان صعب… إلخ.
امسك الكوب واعملي حركة هزّ، والمية تطلع برا شوية،
وقول: بيطلع منه تذمّر، زعل، شكاية.
3. الكوب الثاني: حط فيه ماء + (جليتر أو لون) وقولي: ده قلب فاكر أعمال ربنا وبيقول: تعظّم نفسي الرب.
4. لما تهزّ الكوب التاني، هينزل منه “لمعة” أو لون: رمز إن اللي طالع من القلب المسبّح هو فرح وكلمات حلوة حتى وسط الضيق.
الشرح:
العدرا قالت: “تعظّم نفسي الرب”… كانت في ظروف مش سهلة، ومع كده قلبها مليان تسبيح.
كيهك هو شهر إن قلبنا يكثر تسبيح وشكر، مش مجرّد ألحان باللسان بس.
تطبيق:
اعطيهم ورق صغير يكتبوا فيه:
“أنا بعظّم الرب لأنه…” ويكمل كل واحد.
علّقوا الأوراق في شكل قلب أو شجرة في الفصل.
رسالة للمخدومين:
لما المسيح يكون جوه قلبي، طبيعي أفرح وأسبّح.
كيهك مش شهر ألحان بس، ده شهر قلب فرحان.
نشاط:
خلي الأولاد يكتبوا على ورق صغير:
"أنا بعظّم الرب لأنه…" ويكملوا بحاجات ربنا عملها معاهم (نجاح، شفاء، حماية…).
اجمع الورق على شكل "شجرة شكر" أو "لوحة تسبيح".
آية حفظ:
"تُعَظِّمُ نَفْسِي الرَّبَّ" (لو ١: ٤٦)
شوية نصايح عملية في التقديم
ركّز إن كيهك رحلة مش ٤ دروس منفصلين:
ربنا وعد → جه يجهّز القلوب (يوحنا) → العدرا قبلت → قلوبنا تسبّح.
اربط كل أسبوع باللي قبله بجملة أو سؤال سريع في أول الحصة.
حلو جدًا لو:
تعلقوا آيات كيهك على حائط الفصل.
تعملوا لوحة تقدّموا فيها "محطات كيهك" وتملوها كل أسبوع.
.png)