JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
الصفحة الرئيسية

اهمية الحياة(تمهيد و تجربة ووسيلة ايضاح و نشاط ولعبة وشخصيات كتابية وتطبيق )

خط المقالة

 

اهمية الحياة بالفقرات


"الحياة عطية من الله"


الهدف


المخدومين يفهموا إن حياتهم غالية عند ربنا.

يعرفوا إن حياتهم ليها هدف ورسالة.

يتعلموا يشكروا ربنا ويستخدموا حياتهم صح.



آية الحفظ


> "أَمَّا أَنَا فَقَدْ أَتَيْتُ لِتَكُونَ لَهُمْ حَيَاةٌ وَلِيَكُونَ لَهُمْ أَفْضَلُ" (يوحنا 10:10)



تمهيد


ابدأ بسؤال بسيط:

"إيه الحاجة اللي متقدرش تعيش من غيرها؟"

(هيسمّوا: الأكل، المية، الهوا… الخ)

بعدها قولهم: في حاجات أساسية جدًا ربنا ادهالنا، وأهمها الحياة نفسها.

او

"تفتكروا لو ربنا إدانا فرصة نعيش يوم واحد بس من غير هوا، أو أكل، أو شمس… هنقدر نكمل؟"

خليهم يجاوبوا ويضحكوا.


وبعدها نقول:

"الحقيقة إن في حاجات مهمة جدًا للحياة زي الأكل والمية والهوا… لكن في حاجة أهم من كل ده: الحياة نفسها. من غير ما ربنا يديها لنا، مفيش أي حاجة هتكون موجودة. عشان كده حياتنا غالية قوي، وهي عطية ربنا لينا."



وسيلة ايضاح للدرس: "قيمة النفس"


الأدوات:

ساعة إيقاف (موبايلك)

طلب من المخدومين إنهم "يمسكوا نفسهم" وما يتنفسوش لمدة 15 ثانية.


الخطوات:

1. قول لهم: "هندي تجربة صغيرة.. كلنا ناخد نفس عميق، ونمسكه من غير ما نتنفس 15 ثانية".


2. شغل الساعة، وعد معاهم.


3. بعد ما يسيبوا النفس، هيسمعوك تعليقات زي: "ياااه! ده صعب!" أو "حسيت إني هموت!".


الربط الروحي:

نقول لهم: "شفتوا إزاي من غير النفس مش قادرين نكمل؟! النفس ده ربنا هو اللي بيديهولنا كل لحظة.

يعني حياتنا مش حاجة عادية، دي عطية ثمينة من ربنا لازم نشكره عليها ونستخدمها صح."



تجربة : "كوب المية"


الأدوات:


كوب فيه مية نظيفة.

كوب فيه مية متسخة (ممكن تحط فيها تراب أو شوية ورق).


الخطوات:


1. ارفع الكوب الأول (النضيف) وقول: "تفتكروا لو عطشانين جدًا، هتشربوا من الكوب ده؟" → أكيد كلهم هيقولوا "آه".


2. بعدين ارفع الكوب التاني (الوسخ) وقول: "طب والكوب ده؟" → كلهم هيقولوا "لأ طبعًا".


3. اسأل: "ليه؟ مش كله مية؟"

4. خليهم يجاوبوا: "النضيف مفيد، المتسخ يضر".


الربط الروحي:


زي ما بنرفض المية الوسخة، ربنا عايز حياتنا تبقى نضيفة وقديسة لأنه هو اللي ادهالنا عطية.

حياتنا غالية عند ربنا، ومش لازم نلوثها بالخطية، لكن نحافظ عليها نضيفة ونقية.


الشرح

1- الحياة عطية من الله

كل نفس بناخده هو هدية من ربنا.

لازم نعيش بشكر وامتنان بدل ما نضيع وقتنا في حاجات تافهة.


2- حياتنا لها هدف ربنا خلقنا عشان نعيش ليه ونتمم رسالتنا. حياتك مش صدفة، لكن ليها معنى كبير.


3- حياتنا غالية عند ربنا ،المسيح مات علشان يدي حياتنا قيمة. ده يورينا إن كل واحد فينا مهم جدًا عند ربنا.


4- الحياة فرصة للتغيير طول ما في نفس، في فرصة جديدة.أي غلطة نقدر نبدأ من أول وجديد مع ربنا.


5- الحياة أمانة ،ربنا هيسألنا: عملنا إيه بالوقت اللي إداهولنا؟ حياتنا أمانة لازم نعيشها في قداسة وخدمة.


تجربة حركية: "خيط الحياة"


الأدوات:

كرة خيط أو حبل طويل.


الخطوات:

1. خلي الأولاد والبنات يقفوا في دايرة.

2. امسك طرف الخيط وقول: "الحياة اللي ربنا ادهالنا زي الخيط ده، ممتدة ومتصلة."

3. ارمي الكرة لحد تاني، وهو يمسكها ويرميها لحد ثالث، وهكذا لحد ما الخيط يعمل شبكة بين كل الولاد.

4. بعد ما الشبكة تتكون، شد الخيط وقول: "شايفين؟ كل واحد فيكم مربوط بالتاني. حياتنا عطية من ربنا ومتصلة ببعض، لو حد قطع الخيط بيتأثر الكل."


الربط الروحي:

حياتنا مش بس عطية من ربنا، لكن كمان ليها تأثير على اللي حوالينا.


لو عشت حياتي صح، بشجع غيري. ولو ضيّعت حياتي، ممكن أضر غيري.


ربنا عايزنا نعيش حياتنا كويس لأنها أمانة، وكمان علشان نكون سبب بركة للي حوالينا.


القصة الكتابية 

حياة يوسف الصديق (تكوين 37 – 50)

يوسف عاش حياة صعبة مليانة ضيق: إخواته كرهوه، باعوه عبد، اتظلم في بيت فوطيفار، واتسجن ظلم.


لكن رغم كل ده، يوسف عاش حياته في مخافة ربنا، وما استسلمش للخطية.


في الآخر ربنا رفعه وبقى الرجل التاني بعد فرعون، وأنقذ مصر كلها من المجاعة.


مش كده وبس، يوسف أنقذ كمان إخواته وأبوه يعقوب من الموت بالجوع.


الربط مع النشاط

- زي ما في لعبة الخيط حياتنا متصلة ببعض، كده برضه حياة يوسف أثرت في ناس كتير:

- لو كان يوسف عاش بعيد عن ربنا، كان هيضر نفسه وغيرُه.

- لكنه عاش بأمانة، فبقى سبب بركة لشعب كامل.


نقاط مهمه 


١- حياتي مش بتأثر عليا لوحدي بس، لكن كمان على أهلي وأصحابي واللي حواليّ.


٢- عشان كده حياتي غالية لأنها عطية من ربنا، وهدفها إني أكون نور وبركة.


القصةكتابية ٢

يونان النبي (سفر يونان)


ربنا دعا يونان يروح يبشّر أهل نينوى علشان يتوبوا.

لكن يونان رفض، وحاول يهرب في البحر.

ربنا سمح بعاصفة، واترمى يونان في البحر، واتبلع جوه الحوت 3 أيام.

جوه الحوت يونان صلى وقال: "يا رب أنت اللي مديتني الحياة، لو طلعتني هعيشلك".

ربنا استجاب وطلّعه من الحوت، وأداله فرصة جديدة يعيش حياته حسب قصد الله.

لما أطاع، أهل نينوى كلهم تابوا وربنا أنقذهم.


الربط بالدرس


حياة يونان كانت عطية من ربنا، وكان ممكن تروح منه لو فضل عنيد.


لكن ربنا بيدينا دايمًا فرصة جديدة علشان نعيش صح.


حياة يونان أثرت في مدينة كاملة (نينوى)، وده يورينا إن حياتنا ليها قيمة وتأثير كبير.


نقاط مهمه 


حياتي مش ملكي أنا، لكن عطية من ربنا.

كل يوم جديد هو فرصة للتوبة وللعيش مع ربنا.

لما أعيش حياتي صح، ممكن أكون سبب إن غيري يعرف ربنا ويتغيّر.


 أسماء شخصيات كتابية تقدر تستخدمها في دروس عن "أهمية الحياة عطية من الله":


يوسف الصديق - يونان النبي - دانيال - داود - موسى

أيوب - بولس الرسول - بطرس الرسول - طابيثا -السامرية


نشاط عملي 

وزّع ورق صغير على كل ولد/بنت.

اطلب منهم يكتبوا: "إيه الحاجة اللي عايز أشكر ربنا عليها في حياتي؟"


اجمع الورق (ممكن يقرأوا بعض منها باختيارهم).


الهدف: تدريبهم على الشكر وفهم قيمة الحياة.


التطبيق العملي 


اتفق مع الولاد والبنات إنهم كل يوم يكتبوا حاجة واحدة يشكروا ربنا عليها.

الأسبوع الجاي يشاركوا مع بعض في الفصل.


لعبة: "كلمة الحياة"


الأدوات:

ورق مقسوم نصين (أو كروت).

في نص الكروت تكتب كلمات (زي: حياة – شكر – هدف – أمانة – فرصة – قداسة).

في النص التاني تكتب آيات أو جُمل مرتبطة بالكلمة.


طريقة اللعب:


1. وزّع الكروت عشوائيًا على الولاد والبنات.

2. اللي معاه كلمة يدور على صاحبه اللي معاه الآية/الجملة اللي تناسبها.

3. كل فريق (كلمة + آية) يقف قدام الفصل ويقرأ الكلمة والآية.

4. الخادم يعلّق ويربطها بالدرس.


الهدف:


الولاد يتحركوا ويشاركوا.

يتعلموا إن الحياة ليها معاني (شكر – هدف – أمانة…) والآيات بتأكد إن حياتنا عطية من ربنا.


الصلاة الختامية


يا رب أشكرك إنك اديتني الحياة، ساعدني أعيشها ليك، وأستخدم وقتي وأيامي لمجد اسمك. آمين.


الاسمبريد إلكترونيرسالة