انت مقبول ومميز
🎯 هدف الدرس:
الطفل يعرف إن الله بيحبه زي ما هو.
يحس إن له قيمة خاصة وإنه مقبول ومميز عند الله.
📖 آلاية :
"أَنْتَ عَزِيزٌ فِي عَيْنَيَّ مُكَرَّمٌ وَأَنَا قَدْ أَحْبَبْتُكَ" (إشعياء 43:4)
🌟 تمهيد :
أخرج صندوق صغير مزيَّن (كأنه كنز) واسأل الأطفال:
"تفتكروا إيه جوّه الصندوق؟"
خلّيهم يخمّنوا (لعبة، حلوى، ورق…).
- بعد كده افتح الصندوق وخلي فيه مرايا صغيرة أو ورقة مكتوب عليها "أنت مميز".
قل لهم:
"أجمل كنز عند الله مش دهب أو لعب… أجمل كنز هو إنت! الله شايفك غالي ومقبول ومميز."
🧪 تجربة: الكأسين المختلفين
الأدوات:
١- كوب نظيف ولامع.
٢- كوب قديم أو بلاستيك عادي (ممكن يكون شكله أبسط).
٣- ماء نظيف.
٤- لون طعام بنى او تراب
الخطوات:
1. اعرض الكأس اللامع واسأل:
"مين عايز يشرب من الكأس ده؟" (الأطفال غالبًا هيقولوا: نعم).
2. بعدين اعرض الكأس العادي واسأل:
"ومين عايز يشرب من ده؟" (ممكن يرفضوا أو يترددوا).
3. امسك الكأسين واسكب نفس الماء النظيف في الاثنين.
4. قل للأطفال:
"شفتوا؟ الميّة هي نفسها في الكأسين… النظيفة واللي ممكن نشربها."
(ممكن اضافة لون بنى على المية في الكأس اللى شكله جميل الهدف ان شكله حلو من بره لكن من جوه معكر هل حد ممكن يشرب منه ) مش اى حاجه شكلها حلو من بره يبقي جواها حلو
"الله كمان بيشوف قلوبنا من جوة، مش بس شكلنا من برة. إحنا كلنا مقبولين عنده لأنه بيشوف جوه قلبنا، مش الكأس من برة."
الخلاصة:
الشكل الخارجي ممكن يختلف (واحد طويل، واحد قصير، واحد رياضي، واحد بيحب الرسم…)
لكن الله بيشوف القيمة الحقيقية جوه ؟كل واحد.
وكل واحد فينا مقبول ومميز عنده.
شخصيات لهدف الدرس :
✨ 1. داود الصغير (1 صموئيل 16)
- لما صموئيل راح يمسح ملك جديد، أخو داود الكبير شكله كان مناسب جدًا. لكن الله قال:
"الإنسان ينظر إلى العينين، وأما الرب فإنه ينظر إلى القلب."
- داود كان أصغر إخوته وراعٍ غنم، لكن الله اختاره ملك.
الدرس: حتى لو الناس شايفاك صغير أو عادي… الله شايف قلبك، وأنت مقبول ومميز عنده.
✨ 2. جدعون الخائف (قضاة 6)
- جدعون كان فاكر نفسه ضعيف وأصغر واحد في عيلته.
لكن الله قال له: "الرب معك يا جبار البأس."
- الله شاف في جدعون قوة هو نفسه ما شافهاش.
الدرس: حتى لو أنا شايف نفسي ضعيف، الله شايفني مميز وقوي فيه.
✨ 3. تيموثاوس الصغير (2 تيموثاوس 4:12)
- بولس كتب له: "لا يستهن أحد بحداثتك."
- رغم صغر سنه، الله استخدمه كخادم وقائد.
الدرس: مفيش حد صغير على محبة الله أو على استخدامه.
✨ 4. زكا العشّار (لوقا 19)
- الناس كانوا بيرفضوه لأنه خاطئ وبيجمع فلوس بظلم.
لكن يسوع قال له: "اليوم حصل خلاص لهذا البيت."
الدرس: حتى لو الناس ما يقبلونيش… يسوع بيقبلني ويحبني.
✨ 5. يوسف (تكوين 37–50)
إخواته كرهوه ورموه في البير لأنه كان مختلف عنهم.
- لكن الله كان معاه وحوّله من عبد لسيد مصر.
الدرس: حتى لو الناس رفضوني… الله شايفني مميز وعنده خطة كبيرة ليّ.
✨ 6. موسى (خروج 3–4)
- موسى كان شايف نفسه غير قادر يقول للناس لأنه "ثقيل الفم واللسان".
- لكن الله اختاره ليخلّص شعبه من مصر.
الدرس: الله يقبلني حتى مع ضعفي… وهو يستخدمني بطريقة مميزة.
✨ 7. راعوث (سفر راعوث)
-راعوث كانت غريبة عن شعب إسرائيل.
-لكن الله قبلها وجعلها جزء من نسل يسوع المسيح.
الدرس: حتى لو الناس شايفاني غريبة أو مختلفة… الله بيقبلني ويديني مكان مميز في خطته.
✨ 8. صموئيل الطفل (1 صموئيل 3)
-كان مجرد طفل صغير في بيت الرب.
لكن الله كلّمه مباشرة وقال له: "صموئيل، صموئيل".
الدرس: الله بيكلم الأطفال كمان، وبيشوفهم مهمين ومميزين.
✨ 9. الأعمى من يوحنا 9 👀
- الناس كانوا فاكرين إنه خاطئ أو أقل من غيره لأنه أعمى.
لكن يسوع قال: "لكن لتظهر أعمال الله فيه."
الدرس: حتى مع ضعفي أو احتياجاتي، الله شايفني غالي ومميز وعايز يظهر مجده في حياتي.
✨ 10. استير الملكة (سفر استير) 👑
- كانت يتيمة وغريبة في بلد مش بلدها.
- لكن الله اختارها تنقذ شعبها.
الدرس: حتى لو أصلي بسيطة أو ظروفي صعبة… الله قادر يستخدمني بطريقة عظيمة.
🧪 لعبة : قطع البازل المختلفة 🧩
الأدوات:
صورة بازل (أو اطبع صورة وقطّعها أجزاء).
الخطوات:
1. وزّع القطع على الأطفال.
2. حاولوا تكمّلوا الصورة سوا.
3. اسأل: "هل ينفع صورة كاملة لو في قطعة ناقصة؟" (الأطفال هيقولوا: لا).او الخادم يخبى قطعه من البازل .
4. الخلاصة: "زي ما كل قطعة ضرورية للصورة… كل واحد فيكم مهم ومميز عند الله، وبدونك المجموعة مش كاملة."
🧪 تطبيق : الألوان المختلفة 🎨
الأدوات:
- أوراق بيضاء. او لوحة كبيره مرسوم عليها شجرة بدون ورق او ثمار .
- ألوان شمع / فلوماستر.
الخطوات:
1. اطلب من كل طفل يختار لون مختلف ويرسم خط أو شكل بسيط في الورقه ولو اللوحه يكتب اسمه كانه ثمرة .
2. اجمع الألوان مع بعض على ورقة كبيرة.
كل الاطفال يكتبوا اسمائهم علة الشجرة .
3. قل: "كل لون لوحده حلو… لكن لما نجمعهم بيطلعوا لوحة أجمل."
الشجره الاول مش حلوة لما كلنا شاركنا وكتبنا اسمائنا اختلفت وبقيت اجمل .
4. الخلاصة: "كل واحد فيكم له لون/صفة خاصة… لكن مع بعضكم بتعملوا جمال أكبر. الله فرحان بيكم كلكم."
🧪 وسيلة ايضاح : المفاتيح المختلفة 🔑
الأدوات:
مجموعة مفاتيح مختلفة الأشكال (أو صور لمفاتيح).
الخطوات:
1. اعرض المفاتيح للأطفال.
2. اسأل: "هل كل المفاتيح شكلهم واحد؟" (الإجابة: لا).
3. جرّب مفتاح غلط في قفل (ما يفتحش).
4. بعدين جرّب المفتاح الصح (يفتح).
5. الخلاصة: "كل مفتاح مختلف… لكنه له دور خاص. زيكم بالضبط، كل واحد له شكل وموهبة ودور مميز عند الله."
🎲 لعبة حركية : "مين اللي أنا بوصفه؟"
1. اختار طفل من المجموعة(من غير ما تقول اسمه).
2. ابدأ تقول أوصاف بسيطة عنه (مثلاً: "هو لابس قميص أزرق… بيضحك كتير… شعره قصير…").
3. خلي الأطفال يخمّنوا مين هو.
4. بعد ما يعرفوا، قل: "زي ما كل واحد فيكم ليه أوصاف مختلفة… الله عارف كل تفاصيلكم وبيحبكم زي ما أنتم. كل واحد فيكم مميز عنده."
🎲 نشاط عملى "البصمة المميزة"
- وزّع أوراق صغيرة وأقلام تلوين.
خلي كل طفل يطبع بصمة إصبعه بالألوان أو بالقلم.
- بعدين ورّيهم إن ولا بصمتين شبه بعض.
- قل: "زي ما بصمتك مختلفة، كمان أنت مختلف ومميز عند الله."
🎲 تطبيق ٢: "النجمة الخاصة بي" ⭐
الأدوات:
قصاصات ورق على شكل نجوم (أو ورق أبيض يقدروا يرسموا نجمة).
ألوان / أقلام.
طريقة اللعب:
1. وزّع لكل طفل نجمة ورق.
2. اطلب منهم يكتبوا أو يرسموا حاجة مميزة عن نفسهم (موهبة، صفة جميلة، أو شيء بيحبوه).
مثال: "أنا بحب أساعد" 🤝، "أنا بعرف أغني" 🎵، "أنا شاطر في الكورة" ⚽.
3. بعد ما يخلصوا، علّق النجوم على حبل أو حائط اسمه "سماء المميزين".
4. اجمع الأطفال وقل:
"زي ما النجوم بتنور السما، أنتم كمان بتنوروا العالم بحياتكم. كل واحد فيكم نجمة خاصة ومميزة عند الله."
