JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->

درس اتحكم في مشاعرك ( شخصيات كتابية -نشاط - لعبة - وسيلة إيضاح - نقاش)

خط المقالة


درس اتحكم في مشاعرك ( شخصيات كتابية -نشاط - لعبة - وسيلة إيضاح - نقاش)

 ضبط المشاعر

📖 آيات مناسبة للدرس

"فَوْقَ كُلِّ تَحَفُّظٍ احْفَظْ قَلْبَكَ" (أمثال 4: 23) → وصية مباشرة لحفظ القلب والمشاعر.


"يَا ابْنِي، أَعْطِنِي قَلْبَكَ" (أمثال 23: 26) → تسليم القلب لربنا أولًا.


"مَدِينَةٌ مُنْهَدِمَةٌ بِلاَ سُورٍ، الرَّجُلُ الَّذِي لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى رُوحِهِ" (أمثال 25: 28) → اللي مش عارف يتحكم في مشاعره زي مدينة مهدومة.


"أَمَّا ثَمَرُ الرُّوحِ... تَعَفُّفٌ" (غلاطية 5: 22-23) → من ثمار الروح القدس: ضبط النفس.


"كَيْفَ أَصْنَعُ هَذَا الشَّرَّ العَظِيمَ وَأُخْطِئُ إِلَى اللهِ؟" (تكوين 39: 9) → يوسف بيرفض الإعجاب الغلط.


"لاَ أَسْتَطِيعُ أَنْ أَنْزِلَ" (نحميا 6: 3) → نحميا بيرفض التشتيت عشان يكمّل شغل ربنا.


"مَكْتُوبٌ: لَيْسَ بِالْخُبْزِ وَحْدَهُ يَحْيَا الإِنْسَانُ" (متى 4: 4) → يسوع بيرفض تجربة الشيطان.


 النشاط: "إشارة المرور للمشاعر"

1. 3 دوائر كبيرة ملوّنة (أحمر – أصفر –أخضر) زي إشارة المرور.

2. فسّر لهم:

 الأحمر = مشاعر لازم نقف عندها (زي الإعجاب دلوقتي، لسه مش وقتها).

الأصفر = ناخد بالنا ونفكر (زي لو حسيت بحاجة جديدة جوايا، أروح أحكي لربنا أو الخادم).

الأخضر = مشاعر نعملها على طول (زي المحبة، الاحترام، مساعدة أصحابي).


3. بعد الشرح، اسألهم أمثلة:

"لما أحب ألعب مع أصحابي وأساعدهم → أحمر ولا أخضر؟" (إجابة: أخضر ✅)

"لما أعجب بزميلة وأفكر فيها طول الوقت → أحمر ولا أصفر؟" (إجابة: أحمر 🚫)

"لما أحس بحاجة ومش فاهمها → أحمر ولا أصفر؟" (إجابة: أصفر ⚠️).


🎲 لعبة: "صندوق المشاعر"

1. جهز علبة/صندوق، وحط جواها كروت صغيرة.

2. على كل كارت اكتب موقف أو شعور (مثال: واحد صاحبي وقع في الملعب → أعمل إيه؟

شفت بنت زميلة شكلها حلو → أعمل إيه؟

واحد بيهزر معايا بس بطريقة بتضايق → أعمل إيه؟

واحد ساعدني في المذاكرة → أعمل إيه؟).

( وطبعا نضيف المواقف اللى بيمروا بيها مخدومينا)

3. كل ولد يسحب كارت ويقرأ الموقف بصوت عالي.

4. باقي الأولاد يرفعوا كارت ملون أو يعملوا حركة:

👍 لو الموقف ينفع (صح).

🙅‍♂️ لو مش مناسب (غلط).

🤔 لو محتاج نفكر فيه.


5. بعد كل موقف، تشرح بسرعة: إيه الصح وإيه اللي مش مناسب حسب سنهم.

كده الأولاد هيلعبوا ويتحمسوا، وفي نفس الوقت يوصلهم إن في مشاعر ينفع نعبر عنها دلوقتي (المحبة والاحترام) وفي مشاعر لسه مش وقتها (الإعجاب).


وسيلة الإيضاح: "البذرة والوردة"

1. حضر حاجة بسيطة:

كباية بلاستيك فيها شوية تراب.

بذرة صغيرة (أو صورة بذرة).

وردة جميلة (ممكن بلاستيك أو حقيقية).


2. العرض:

فرّج الأولاد البذرة وقول"دي زي المشاعر اللي ربنا حطها جوانا. البذرة دي صغيرة ولسه مش وقتها تطلع وردة."

- ورّيهم الكباية بالتراب"لو زرعنا البذرة دي واهتمينا بيها في الوقت الصح، هتكبر وتبقى وردة جميلة."


أخيراً ورّيهم الوردة"لكن لو استعجلنا وقلعنا البذرة قبل وقتها، عمرها ما هتطلع وردة. نفس الحكاية مع المشاعر: في حاجات ليها وقتها لما نكبر، لكن دلوقتي الأفضل ندي قلبنا لربنا ونركز في الصح."


3. النقاش مع الأولاد:

ليه مينفعش البذرة تطلع وردة في يوم وليلة؟

لو استعجلنا وطلعنا البذرة قبل وقتها، إيه الل هيحصل؟

مين أكتر واحد لازم نحافظله على قلوبنا دلوقتي؟ (الإجابة: ربنا).



قصة دانيال والملك (دانيال 1)

لما دانيال اتسَبى لبابل، الملك قدمله أكل وشرب من مائدة الملك.

الأكل شكله مغري وجميل جدًا، لكن دانيال عرف إنه مش مناسب، وقال: "لا أتنجس."

دانيال اختار يقول "لأ" للحاجة اللي مش وقتها، وقال "نعم" لربنا.


الربط مع الأولاد:

زي ما دانيال قال "لأ" لحاجة شكلها حلوة بس مش مناسبة، إحنا كمان لو جت مشاعر إعجاب دلوقتي، نقول "لأ"، ونختار الحاجات اللي مناسبة لسننا: المحبة – المذاكرة – اللعب – مساعدة أصحابي.


🎲 اللعبة: "بالونات المشاعر"

1. حضّر بالونات (أحمر – أصفر – أخضر).

2. اكتب على ورق صغير مشاعر مختلفة (محبة – إعجاب – مساعدة – غيرة – احترام – لعب -صلاة).

3. ضع الورق في بالونات منفوخة.

4. كل ولد ييجي يفرقع بالونة ويطلع الورقة اللي جواها.

5. باقي الأولاد يقرروا:

أحمر 🚫 → مشاعر مش وقتها (زي إعجاب).

أصفر ⚠️ → محتاج أفكر وأصلي.

أخضر ✅ → ينفع نعمله دلوقتي (محبة، احترام، مساعدة…).



شخصيات رفضوا المشاعر أو الحاجة الغلط:

1. يوسف الصديق (تكوين 39)

امرأة فوطيفار أعجبت بيه وحاولت تجذبه للغلط.

يوسف قال: "كيف أصنع هذا الشر العظيم وأخطئ إلى الله؟"

يعني عرف يقول "لأ" لمشاعر مش صح، وحافظ على قلبه نقي.


2. دانيال النبي (دانيال 1)


الملك قدمله أكل وشرب من مائدة الملك، شكله مغري جدًا.

لكنه رفض وقال: "لا أتنجس."دانيال اختار الحاجة اللي مناسبة لوقته، وقال "لأ" للمغريات.


3. سيدنا يسوع نفسه (متى 4)

الشيطان جربه وقال له يحول الحجارة خبز أو يرمي نفسه من فوق الهيكل. يسوع رفض وقال"مكتوب..."

علمنا إن مش أي فكرة أو مشاعر تيجي في دماغنا نعملها، لكن نرجع لكلمة ربنا.


4. موسى النبي (عبرانيين 11: 24–26)

كان ممكن يعيش في قصر فرعون كأمير ويتمتع بالراحة.

لكنه رفض وقال لأ، وفضّل يتعب مع شعب ربنا.

موسى اختار اللي ليه قيمة عند ربنا بدل متعة وقتية.


5.  نحميا (نحميا 6)

لما كانوا بيبنوا سور أورشليم، جُم ناس حاولوا يخوفوه ويعطلوه.

نحميا رفض ينزل وقال: "إني عامل عملاً عظيمًا فلا أقدر أن أنزل."

علمنا نركّز ونقول "لأ" للتشتيت.


6. إستير الملكة (إستير 4)

كان ممكن تستسلم للخوف وتقول: "أنا مالي."

لكن رفضت الخوف ووقفت قدام الملك بشجاعة.

هنا رفضت مشاعر الخوف، واختارت الثقة في ربنا.


6. بولس الرسول (أعمال 16 و 21)

اتعرض لمشاعر خوف واضطهاد وسجن.

لكنه رفض يستسلم لليأس أو الخوف، وقال: "لست أحتسب لشيء." فضّل يخدم ربنا لحد الآخر.


🧩 باختصار 

يوسف قال "لأ" للإعجاب الغلط.

دانيال قال "لأ" للأكل المغري.

موسى قال "لأ" لراحة القصر.

نحميا قال "لأ" للتشتيت.

إستير قالت "لأ" للخوف.

يسوع نفسه قال "لأ" لتجارب الشيطان.


يعني: مش كل شعور أو فكرة تيجي جوايا لازم أعملها، لازم أعرف إمتى أقول "نعم" ومينفعش دلوقتي.




الاسمبريد إلكترونيرسالة