JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
الصفحة الرئيسية

درس عن المذاكرة ( لعبة - تجربة - وسيلة ايضاح - نشاط تفاعلى - تمهيد )

خط المقالة

 


درس عن المذاكرة ( لعبة - تجربة - وسيلة ايضاح - نشاط تفاعلى - تمهيد )

🌟 درس "أنا شاطر لمجد ربنا" 🌟


🎯 الهدف:

١- أعرف إن ربنا اداني عقل وزنه لازم أنمّيها.

٢- أفهم إن المذاكرة جزء من محبتي لربنا واهلي.

٣- أشوف قدوة من الكتاب المقدس شاطر في العلم والإيمان.


📖 الآية:

"الرَّبُّ يُعْطِي حِكْمَةً. مِنْ فَمِهِ الْمَعْرِفَةُ وَالْفَهْمُ" 

(أمثال 2: 6).


🕯️ قصة تمهيدية:


فيه ولد اسمه "بيتر" كان كل يوم لما ييجي وقت المذاكرة يسيب الكتاب ويفضل يلعب. ولما ييجي الامتحان يلاقي نفسه مش عارف يجاوب.

مرة خادم في مدارس الأحد قال له:

– يا بيتر، تحب تكون زي دانيال اللي كان شاطر ومحبوب من ربنا والملك؟

– إزاي يا خادم؟

– دانيال كان مخلص لربنا، وكان كمان متفوق في العلم. ربنا بارك تعبه ورفعه عالي.

من اليوم ده بيتر بدأ يذاكر وهو فرحان إنه بيعمل حاجة ليمجّد ربنا.


✝️ الدرس الروحي:

1. ربنا بيدينا وزنات (وقت – عقل – صحة).

2. لو أنا بذاكر وأجتهد، أنا بكبر في الوزنات دي.

3. ربنا فرحان بالولد اللي بيذاكر بأمانة زي ما هو فرحان باللي بيصلي.

4. نجاحي مش بس ليا، ده كمان بيفرح بابا وماما وكنيستي.



🕯️ وسيلة ايضاح : "الشمعة المنوّرة"

الأدوات:

شمعة (أو كشاف صغير).

كتاب مدرسي / كراسة.

كرتونة سوداء (رمز الكسل).


طريقة التقديم:

1. ولّع الشمعة (أو افتح الكشاف) وقول:

"دي حياتنا، ربنا ادانا عقل منور زي الشمعة."

2. حط جنب الشمعة الكتاب وقول:

"لما أذاكر وأتعب، النور يزيد وينوّر حياتي ومستقبلي."

3. غطي الشمعة بالكرتونة السوداء وقول:

"لكن لو كسّلت وسيبت المذاكرة، حياتي هتضلم."

4. شيل الكرتونة:

"ربنا عايزني أكون منور زي الشمعة، أصلي وأذاكر وأفرّح أهلي وربنا."


🎯 الهدف الروحي:

المذاكرة والاجتهاد = نور لحياتي.

الكسل = ظلمة تبعدني عن الفرح والنجاح.

كل طفل يفتكر إن عقله زي الشمعة، محتاج يحافظ عليه.


🎈 تجربة: "البالونة اللي بتعلى"

الأدواتبالونة.

شوية ورق صغير/قصاصات مكتوب عليها (صلاة – مذاكرة – طاعة – لعب كتير – كسل – نوم كتير…).


الخطوات:

1. ورّي الأولاد البالونة وهي فاضية:

"دي زي حياتنا، ممكن تفضل صغيرة لو ما عملناش حاجة."

2. كل ما تقول كلمة إيجابية (مذاكرة – صلاة – طاعة) تنفخ البالونة شوية.

الأولاد يشوفوا البالونة بتكبر وتعلى.

3. كل ما تقول كلمة سلبية (كسل – نوم كتير – إهمال) تمثّل إنك هتسيب الهوا يطلع من البالونة (وتعمل صوت مضحك).

الأولاد يضحكوا ويتعلموا إن الغلط بيخلينا ننزل لتحت.

4. في الآخر اربط البالونة وورّيها لهم وهي مليانة:

"اللي بيذاكر ويجتهد حياته بتعلى لفوق زي البالونة."


🎯 الهدف الروحي:

الاجتهاد = حياتي بتكبر وتعلى لمجد ربنا.

الكسل = يفرّغني ويخليني ضعيف.


🎲 نشاط: "ميزان الوزنات"

الأدوات:

3 سلات أو علب صغيرة (مكتوب عليهم: صلاة – مذاكرة – لعب).

كروت صغيرة أو كرات ورقية.


طريقة النشاط:

1. وزّع على كل ولد 6 كروت (تمثل "الوزنات" اللي ربنا ادهالنا: الوقت).

2. اطلب منهم يحطوا الكروت في السلات التلاتة زي ما هم شايفين.

لو حط معظم الكروت في "اللعب" → يحصل نقاش: هل كده هيفرح ربنا؟

لو تجاهل "الصلاة" → نفس النقاش.

3. في الآخر، وضّح إن التوازن هو الصح: أصلي، أذاكر، وألعب. كل حاجة في وقتها.


🎯 الهدف الروحي:

ربنا فرحان باللي بينظم وقته.

المذاكرة مش ضد اللعب أو الصلاة، لكن كل حاجة ليها وقتها.


آية للتثبيت:

 "لِكُلِّ شَيْءٍ زَمَانٌ، وَلِكُلِّ أَمْرٍ تَحْتَ السَّمَاوَاتِ وَقْتٌ" (جامعة 3: 1).


🎲 لعبة: "سلم الشطارة"

الأدوات:

ورقة كبيرة مرسوم عليها سلم فيه 7 درجات.

صور أو ورق مكتوب عليه عبارات (إيجابية + سلبية).

الإيجابية: "ذاكرت دروسي" – "صليت قبل المذاكرة" – "ساعدت ماما" – "سمعت كلام بابا".

السلبية: "كسلت" – "فضلت ألعب" – "نسيت الصلاة" – "نمت كتير".

شخصية صغيرة (ورقة مقصوصة أو مجسم صغير) تتحرك على السلم.


طريقة اللعب:

1. يقف الأولاد في دائرة.

2. الخادم يختار طفل يرفع كارت من الكروت.

لو العبارة إيجابية → الشخصية تطلع درجة لفوق.

لو العبارة سلبية → الشخصية تنزل درجة لتحت.

3. نكمل لحد ما نوصل للقمة.

4. في الآخر نشرح: "الشاطر اللي بيذاكر ويصلي ويساعد أهله يطلع لفوق وياخد إكليل النجاح، لكن الكسل ينزلنا لتحت".


🎯 الهدف الروحي:

زي ما بنطلع درجات السلم، حياتنا بتعلى بالمذاكرة والاجتهاد.

كل خطوة صح بتقربنا من ربنا ومن النجاح.


🎤 نشاط تفاعلى : "مين الشاطر؟"

الأدوات:

ولا حاجة (نشاط بالكلام والتمثيل البسيط).

الخطوات:

1. الخادم يسأل:

"مين الشاطر اللي بيذاكر قبل الامتحان؟" → الأولاد يرفعوا إيدهم.

"مين الشاطر اللي بيصلي قبل ما يبدأ يذاكر؟" → يرفعوا إيدهم.

"مين الشاطر اللي بيساعد ماما وبابا وبيسمع كلامهم؟" → يرفعوا إيدهم.

"مين الشاطر اللي بيلعب طول اليوم وما يذاكرش؟" → الأولاد يقولوا بصوت عالي: "مش شاطر!".


2. ممكن تخليهم يعملوا حركات بسيطة:

اللي بيذاكر: يعمل إيده كأنه بيكتب.

اللي بيصلي: يحط إيده على صدره أو يعمل علامة الصليب.

اللي بيلعب بس: يعمل حركة "كسلان" وينام.


🎯 الهدف الروحي:

الطفل يربط الشطارة مش باللعب بس، لكن بالصلاة والمذاكرة والطاعة.

يفتكر إن الشطارة الحقيقية = نجاح + إيمان.


🌿 الخاتمة:


ردد معاهم: "أنا هاذاكر علشان أمجد اسم ربنا".

اختم بآية: "كُلَّ مَا تَفْعَلُونَ فَافْعَلُوا مِنَ الْقَلْبِ، كَمَا لِلرَّبِّ" (كو 3: 23).

الاسمبريد إلكترونيرسالة