JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
Home

اسكتش عن ضبط المشاعر لابتدائي

خط المقالة

اسكتش ضبط المشاعر



🎭 اسكتش "قلبي اديته لمين ؟"


الشخصيات:


الخادم (يمثل صوت ربنا/الإرشاد الروحي)

مينا (ولد في 6 ابتدائي)

فادي (صاحب مينا)

صوت داخلي (حد يمثل صوت المشاعر / الإعجاب)

طفل/ة تاني يمثل "الحكمة" أو "الكتاب المقدس"


---

🎬 المشهد الأول: الحيرة


(مينا قاعد حزين، ماسك ورقة على شكل قلب)

👦 مينا:
أنا مش فاهم… ليه قلبي بيخبط بسرعة لما أشوف بنت في الفصل؟ ده معناه إيه؟

👤 صوت داخلي (من بره المسرح):
دي مشاعرك! سيبها تاخدك، إنت كبير خلاص!

👦 مينا (متلخبط):
طب أعمل إيه؟

(يدخل فادي)

👦 فادي:
مالك يا مينا؟ شكلك تايه.

👦 مينا:
بحس بإعجاب ببنت في المدرسة… ينفع ده ولا غلط؟


---

🎬 المشهد الثاني: المواجهة


(يدخل الخادم)

👨‍🏫 الخادم:
يا أبطال، ربنا خلق جوانا مشاعر، بس ليها وقتها. دلوقتي وقت اللعب، الدراسة، والصداقة النقية. مش وقت الإعجاب والحب.

👤 صوت داخلي:
بس المشاعر جميلة! ليه تقول لأ؟

👨‍🏫 الخادم:
يوسف في الكتاب المقدس كان عنده فرصة يغلط، لكن قال "كيف أصنع هذا الشر وأخطئ إلى الله؟". لأنه عرف يتحكم في مشاعره.


---

🎬 المشهد الثالث: وسيلة الإيضاح


(يدخل طفل/ة يمثل الكتاب المقدس، شايل إشارة مرور كبيرة مرسومة على كارتون: أخضر – أصفر – أحمر)

👦 الطفل/الكتاب:

أخضر ✅: حب واحترام وأصحاب بجد.

أصفر ⚠️: لو مش فاهم مشاعري، أسأل خادمي أو أحكي لربنا.

أحمر 🚫: إعجاب أو حب بدري → أقول "لأ".

---

🎬 المشهد الرابع: القرار


👦 مينا:
أنا فهمت. قلبي لازم أديه لربنا الأول.

👦 فادي:
وأنا كمان! دلوقتي هركز إني أحب أصحابي بمحبة نقية.

👨‍🏫 الخادم:
برافو يا أبطال! قولوا معايا:
"المشاعر من ربنا، لكن قلبي لربنا الأول."

(كل الأولاد يرددوا مع بعض – ستارة)


---

⏱ مدة المسرحية: 8–10 دقايق
🎶 ممكن تضيفوا ترنيمة قصيرة عن حفظ القلب أو محبة ربنا قبل الختام.
NameEmailMessage