JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
الصفحة الرئيسية

مثل الكرامين ( تمهيد - تجربة - لعبة - تطبيق عملى-اسكتش -نشاط للشباب)

خط المقالة

 

مثل الكرامين ( تمهيد - تجربة - لعبة - تطبيق عملى-اسكتش -نشاط للشباب)


الهدف 

١- غرس قيمة الأمانة.    ٢-  الطاعة لله 
٣-أننا وكلاء على ما أعطانا الله.   
٤- أن يدركوا خطورة رفض رسل الله أو تجاهل وصاياه


تجربة تمهيدية للدرس

 "الأمانة في الأمانة"

الأدوات:

١- طبق به حبات عنب (أو أي فاكهة صغيرة أوبسكوت).
٢- منديل أو كيس صغير.
٣- طفل متطوع.

الخطوات:


1. أعطي الطفل مجموعة من حبات العنب (مثلاً 5) وقولي له: "دي مش بتاعتك، دي أمانة عندك لغاية ما أطلبها".

2. كمّلي الحصة دقيقة أو اتنين في حديث جانبي قصير، وبعدها ارجعي للطفل واسأليه:
"فين العنب اللي سلّمتُهولك؟" ( ممكن نزود الوقت حسب العمر )
لو احتفظ بيه كله: أشكريه على الأمانة.
لو أكل واحدة أو خبّى: اسأليه ليه ما سلّمش الأمانة كاملة؟

الشرح:


- زي ما الطفل استلم حاجة مش بتاعته، الكرامون في المثل استلموا كرم مش بتاعهم.
- صاحب الكرم أرسل يطلب ثمره، لكنهم ما سلّموش، بالعكس رفضوا الرسل.
- الله أعطانا عطايا، وينتظر منّا ثمرًا نرجعه له بأمانة.


🎯 الهدف من التمهيد

- جذب انتباه الأولاد عمليًا.
- تهيئتهم لفهم الفكرة الأساسية للمثل: الله صاحب الكرم، وإحنا وكلاء، لازم نكون أمناء ونرد له ما يخصه.



🧪 تمهيد مناسب لابتدائي

 "الرسول المرفوض"

الأدوات:

١- ظرف فيه ورقة مكتوب عليها كلمة "هدية من صاحب الكرم".
 ٢- 3 أطفال متطوعين.
٣- بعض الحلوى الصغيرة.

الخطوات:

1. "تخيّلوا إن في صاحب بيت بعت هدية لأولاده، وبعت معاها رسول."
2. أعطي الظرف للطفل الأول، واطلب منه يوصل الرسالة للطفل الثاني.
3. الطفل الثاني (بتوجيه منك) يرفض الرسالة أو يرميها.
4. أعيدي التجربة مع طفل ثالث، مع اختلاف بسيط (مثلاً يضحك على الرسول أو يخبّي الرسالة).
5. في النهاية، اسأل : "إيه شعوركم لو أنتم مكان صاحب البيت؟ وهل ده عدل؟"
6. قدّم الحلوى في الآخر كمكافأة "الرسالة الأصلية" اللي كان المفروض توصل.


🗣️ النقاش بسيط مع الأولاد

-- مين كان بيرسل الرسل في المثل؟ (الله).
-- ليه الكرامين رفضوا الرسل؟ (لأنهم أنانيين وعايزين الكرم لنفسهم).
-- مين هو الرسول الأعظم اللي أرسله الله لينا؟ (يسوع).


🎯 الهدف التربوي

١- يكتشف الأولاد إن الله محب، وكان يرسل رسل وأنبياء علشان يقودوا الناس للخير.
- لكن لما نرفض الرسل، كأننا بنرفض الله نفسه.
٢- نغرس قيمة: أسمع لصوت الله وأقبل تعليمه، بدل ما أرفضه زي الكراميين 



تطبيق عملى فى اخر الدرس اذ امكن 

 “الكرم أمانة”

الأدوات:

١- أصيص صغير (أو كوب بلاستيك) لكل تلميذ.
٢- شوية تراب + بذور (مثلاً عدس أو فول عشان ينبت بسرعة).
٣- ماء + معلقة صغيرة.

الخطوات:

1. اعطي لكل تلميذ أصيص فيه تراب.
2. وزّعي بذرة على كل واحد واطلبي منه يزرعها.
3. اسألي: “لو صاحب الأرض رجع بعد فترة، هيلاقي إيه؟”
اربطي الفكرة بمثل الكرامين: الله أعطى الشعب أرضه ونعمه، وأرسل أنبياءه ليأخذ الثمر.
4. نعرفهم أهمية السقاية والاهتمام بالبذرة → زي الاهتمام بوصايا الله.
5. بعد أيام، لما يبتدي النبات يطلع، ذكّريهم بالدرس: الله ينتظر ثمرًا صالحًا في حياتنا
وممكن نعملهم اختبار ونطلب منهم بعد ما تنمو انهم يجيبوها تانى ويسلموها للخادم ونشوف رد فعلهم

قيم نفسك 

اطلب من كل طفل يرسم عنقود عنب، ويكتب جوه كل حبة عمل صالح أو صفة حلوة (محبة، خدمة، صلاة، أمانة…) → ده "الثمر" اللي هنقدمه لله.


نشاط تمهيدي للشباب

"أمانة في المسؤولية"

الأدوات:

١- ورق صغير (بطاقات).
٢- أقلام.
٣- ظرف أو صندوق.

الخطوات:

1. وزّع على كل شاب ورقة صغيرة واكتب على السبورة سؤال:
👉 "لو ائتمنك أحد على شيء غالي جدًا عنده، هل هتردّه كما هو؟ ولو حسيت إنك تقدر تستفيد منه لنفسك، هتعمل إيه؟"
2. كل واحد يكتب إجابته بصراحة (من غير اسم).
3. اجمعي الأوراق في الصندوق.
4. اختاري 2–3 إجابات مختلفة واقريها بصوت عالي للنقاش.

النقاش المفتاحي:


- ليه ممكن بعض الناس يضعفوا ويستغلوا الأمانة؟
هل في حياتنا اليومية مواقف بنعتبر فيها إن اللي عندنا "ملكنا"، رغم إننا عارفين إنه عطية من الله؟

اربط مباشرة: في مثل الكرامين، ربنا وصف حياته ونعمه ككرم أعطاه لنا أمانة، وهو صاحب الحق في الثمر.


اسكتش لتوضيح مثل الكرامين الأشرار (شرح الدرس كامل)


🎯 الهدف


- الأطفال يعيشوا أحداث المثل عمليًا.
- فهم إن الله هو صاحب الكرم (الحياة/العطايا)، وإحنا وكلاء، لازم نرد له الثمر.
- استيعاب رفض الكرامين للرسل وكيف أرسل الله ابنه.


📌 الأدوات


سلة صغيرة بها كرات بلاستيك ملونة (تمثل الثمر).

3–4 أطفال يمثلوا الكرامين.

2 أطفال يمثلوا الرسل.

طفل أخير يمثل "ابن صاحب الكرم".

معلمة = "صاحب الكرم".


📖 الخطوات


1. إعداد المشهد:
ضعي السلة المليئة بالثمار في وسط الفصل (ده الكرم).

عيّني 3–4 أطفال كـ"كرامين" يحرسوا السلة.

قولي: "فيه صاحب كرم زرع كرم وسافر… سلّم الكرم للكرامين."


2. إرسال الرسل:
أرسلي طفل (رسول) ليطلب بعض الثمر.
وجّهي الكرامين يرفضوا أو يطردوه.
كرري مع رسول آخر → نفس الرفض.


3. إرسال الابن:
اختاري طفل يمثل الابن (ممكن تدي له تاج ورقي صغير).
أرسليه للكرامين: "أكيد هيحترموا ابني."
لكن الكرامين يرفضوه أيضًا (يمثلوا إنهم يريدوا يأخذوا الكرم لأنفسهم).


4. الشرح الفوري:
قولي: "الكرم = العالم / حياتنا."
"صاحب الكرم = الله."
"الرسل = الأنبياء اللي بعتهم الله."
"الابن = يسوع."
"الثمر = حياتنا
 
الاسمبريد إلكترونيرسالة