أحد الشعانينعنوانن مبتكر ( الحمار الملوكى - موكب الملك - تيته أتانو )
- محور الدرس : (من أنا؟) ...انا فرحان لان الرب يسوع هايدخل قلبى زى ما دخل اورشليم لانه بيحبنى
- الآية : " مبارك الآتى باسم الرب " ( متى 21: 9 )
--- هدف الدرس ---
1- الهدف المعرفى : أن يعرف الطفل كيف استقبل الناس بفرح الرب يسوع عند دخوله اورشليم .
2 - الهدف الوجدانى : ان يشعر الطفل ان دخول الرب يسوع فى مكان يعطى فرح وسعادة لكل من فيه .
3- الهدف المهارى : ان يتدرب الرب على ان يستقبل الرب يسوع بفرح فى قلبة عن طريق الاستعداد الجيد لمقابلة ومعرفة الرب يسوع سواء اثناء الاستعداد لحضور القداس او مدارس الاحد او الوقوف للصلاه
👇👇تجربة تمهيدية 👇👇
++ كلمة فى أذنك للخادم ++
- جاءوا الى بيت بيت فاجى = ( فى انجيل مارمرقس يقول بيت فاجى و بيت عنيا : انظر الى الرسم ومنها نفهم ان حدود بيت عنيا و بيت فاجى مشتركة ولهم طريق واح مشترك الى اورشليم .
- أتانا مربوطة وجحشا معها = اما باقى الانجيليين ( مرقس - لوقا - يوحنا ) فقد ذكروا الجحش فقط : وقالوا لم يجلس عليه احد قط .
وقال معظم الاباء ان الأتان المربوطة تشير لليهود الذين كانوا ماديين بالناموس ومرتبطين به خضعوا لله منذ زمان لكنهم فى تمردهم وعصيانهم مثل الحمار الذى انحط فى سلوكه و معرفتة الروحية يحمل احمالا ثقيلة من نتائج خطاياه الثقيلة ، والحمار حيوان دنس بحسب الشريعة وهو من اكثر حيوانات الحمل غباء ، هكذا كان البشر قبل المسيح .
اما الجحش فيمثل امم الشعب الجديد الذى لم يكن قد استخدم للركوب من قبل ولم يروض لا بالناموس ولا عرف الله ؟ عاشوا متمردين اغبياء فى وثانيتهم لم يستخدمها الله قبل ذلك :
ولذلك فهم بلا مران سابق وبلا خبرات روحية (مز 49 : 12 ) .
- اتان = اثنى حمار ؟ جحش = حمار صغير .. و متى وحده كتب لليهود اشارللاتان والجحش ؟ اما باقى الانجيليين فلانهم كتبوا للامم اشاروا فقط للجحش . ربما ركب المسيح على الاتان فترة من الوقت ؟ وعلى الجحش فترة اخرى ليريح الجحش . لكن الانجيليين الثلاثة يشيروا لبدء دخول الايمان للامم .
* عناصر الدرس كالتالى *
1- فى التمهيد عايزين نوصل فكرة : كيف يستقبل الرب يسوع فى قلبة ؟ -
الرب يسوع هو ابويا علشان كدة بكون فرحان وانا معاه
2- فى الدرس عايزين نركز على :
- ارسل الرب تلميذين ليحضرا الجحش و الاتان
- دخول الرب يسوع اورشليم
- فرحة الشعب بدخول الرب يسوع كملك على اورشليم
- استقبال كل واحد منا للرب يسوع داخل قلبة
3- فى التطبيق عايزين نتاكد ان الطفل وصل له : كيف يستقبل الرب فى قلبه .
--- اختار تمهيد للدرس ---
1- لعبة زيارة هامة :
- الخامات : بلالين - زينة - اى ادوات تزيين :
- شرح اللعبة : قل لمخدوميك تخيلوا ان هناك ملك مهم جاى لكنيستنا النهارده ياترى هتستقبلة ازاى ؟
علشان كدة عايزين تزينوا المكان كويس باحلى زينه علشان نستقبلة : وبعد التزيين قل لهم تعالوا احكى لكم مين الملك ده : ولما دخل بلده اسمها اورشليم عملوا ايه معاه :
--ابدا فى سرد القصة --
2- إبن وابوه : ( هذا التمهيد يحتاج ان تجهز له من الاسبوع السابق للدرس ؟ بان تطلب من طفل ان يحضر صورة له فى الاسبوع القادم ؟ او ان تقون انت باحضار صور الاطفال الموجودة لديك فى دفتر المواظبه ؟
وتوزع على كل ولد صورته ) ثم وزع هذه الورقة على مخدوميك ؟ واطلب من كل طفل ان يصل كل ابن بابوه : واترك اخر مربع فى الصف ( أ ) فاضى : وبعد التوصيل سيجد ان الطفل ان الصف ( ب ) تبقى به صورة لربنا يسوع عاوزين نوصلها بابنه : و اسال الاولاد ياترى تحط صورة مين علشان نوصلها بربنا يسوع : والهدف ان يصل الاولاد الى ان يضع كل واحد صورة : واذا لم يعرف الاولاد ساعدهم بان تقول لهم احنا اولاد مين ؟ وعلشان احنا اولاد ربنا كل واحد فينا يوصل صورته بصورة ربنا ابوة .