JavaScript is not enabled!...Please enable javascript in your browser

جافا سكريبت غير ممكن! ... الرجاء تفعيل الجافا سكريبت في متصفحك.

-->
الصفحة الرئيسية

أحد الشعانين جزء 1( لعبة - افكار تمهيد - اسكتش - تجارب - وسائل ايضاح )

خط المقالة

أحد الشعانين  جزء 1( لعبة - افكار تمهيد - اسكتش - تجارب - وسائل ايضاح )

 أحد الشعانين
عنوانن مبتكر ( الحمار الملوكى - موكب الملك - تيته أتانو )

- محور الدرس : (من أنا؟) ...انا فرحان لان الرب يسوع هايدخل قلبى زى ما دخل اورشليم لانه بيحبنى 

- الآية : " مبارك الآتى باسم الرب " ( متى 21: 9 ) 

--- هدف الدرس ---

1- الهدف المعرفى : أن يعرف الطفل كيف استقبل الناس بفرح الرب يسوع عند دخوله اورشليم .

2 - الهدف الوجدانى : ان يشعر الطفل ان دخول الرب يسوع فى مكان يعطى فرح وسعادة لكل من فيه .

3- الهدف المهارى : ان يتدرب الرب على ان يستقبل الرب يسوع بفرح فى قلبة عن طريق الاستعداد الجيد لمقابلة ومعرفة الرب يسوع سواء اثناء الاستعداد لحضور القداس او مدارس الاحد او الوقوف للصلاه 

👇👇تجربة تمهيدية 👇👇

https://yt6.pics.ee/422546

++ كلمة فى أذنك للخادم ++

- جاءوا الى بيت بيت فاجى = ( فى انجيل مارمرقس يقول بيت فاجى و بيت عنيا : انظر الى الرسم  ومنها نفهم ان حدود بيت عنيا و بيت فاجى مشتركة ولهم طريق واح مشترك الى اورشليم .

أحد الشعانين

- أتانا مربوطة وجحشا معها = اما باقى الانجيليين ( مرقس - لوقا - يوحنا ) فقد ذكروا الجحش فقط : وقالوا لم يجلس عليه احد قط . 

وقال معظم الاباء ان الأتان المربوطة تشير لليهود الذين كانوا ماديين بالناموس ومرتبطين به خضعوا لله منذ زمان لكنهم فى تمردهم وعصيانهم مثل الحمار الذى انحط فى سلوكه و معرفتة الروحية يحمل احمالا ثقيلة من نتائج خطاياه الثقيلة ، والحمار حيوان دنس بحسب الشريعة وهو من اكثر حيوانات الحمل غباء ، هكذا كان البشر قبل المسيح .

 اما الجحش فيمثل امم الشعب الجديد الذى لم يكن قد استخدم للركوب من قبل ولم يروض لا بالناموس ولا عرف الله ؟ عاشوا متمردين اغبياء فى وثانيتهم لم يستخدمها الله قبل ذلك :

 ولذلك فهم بلا مران سابق وبلا خبرات روحية  (مز 49 : 12 ) . 

- اتان = اثنى حمار ؟   جحش  = حمار صغير .. و متى وحده كتب لليهود اشارللاتان والجحش ؟ اما باقى الانجيليين فلانهم كتبوا للامم اشاروا فقط للجحش . ربما ركب المسيح على الاتان فترة من الوقت ؟ وعلى الجحش فترة اخرى ليريح الجحش . لكن الانجيليين الثلاثة يشيروا لبدء دخول الايمان للامم .


* عناصر الدرس كالتالى * 

1-  فى التمهيد عايزين نوصل فكرة : كيف يستقبل الرب يسوع فى قلبة ؟ - 

الرب يسوع هو ابويا علشان كدة بكون فرحان وانا معاه 

2- فى الدرس عايزين نركز على : 

- ارسل الرب تلميذين ليحضرا الجحش و الاتان

- دخول الرب يسوع اورشليم 

- فرحة الشعب بدخول الرب يسوع كملك على اورشليم 

- استقبال كل واحد منا للرب يسوع داخل قلبة 

3- فى التطبيق عايزين نتاكد ان الطفل وصل له : كيف يستقبل الرب فى قلبه .

--- اختار تمهيد للدرس ---

1- لعبة زيارة هامة :

- الخامات : بلالين - زينة - اى ادوات تزيين :

- شرح اللعبة : قل لمخدوميك تخيلوا ان هناك ملك مهم جاى لكنيستنا النهارده ياترى هتستقبلة ازاى ؟ 

علشان كدة عايزين تزينوا المكان كويس باحلى زينه علشان نستقبلة : وبعد التزيين قل لهم تعالوا احكى لكم مين الملك ده : ولما دخل بلده اسمها اورشليم عملوا ايه معاه :

--ابدا فى سرد القصة --

 2- إبن وابوه : ( هذا التمهيد يحتاج ان تجهز له من الاسبوع السابق للدرس ؟ بان تطلب من طفل ان يحضر صورة له فى الاسبوع القادم ؟ او ان تقون انت باحضار صور الاطفال الموجودة لديك فى دفتر المواظبه ؟

 وتوزع على كل ولد صورته ) ثم وزع هذه الورقة على مخدوميك ؟ واطلب من كل طفل ان يصل كل ابن بابوه : واترك اخر مربع فى الصف ( أ ) فاضى : وبعد التوصيل سيجد ان الطفل ان الصف ( ب ) تبقى به صورة لربنا يسوع عاوزين نوصلها بابنه : و اسال الاولاد ياترى تحط صورة مين علشان نوصلها بربنا يسوع : والهدف ان يصل الاولاد الى ان يضع كل واحد صورة : واذا لم يعرف الاولاد ساعدهم بان تقول لهم احنا اولاد مين ؟ وعلشان احنا اولاد ربنا كل واحد فينا يوصل صورته بصورة ربنا ابوة .

( وسائل ايضاح- وتجارب واسكتش بورد فى الجزء التانى )

الاسمبريد إلكترونيرسالة